FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

Hieronder worden de meest gestelde vragen weergegeven, mochten er nog meer vragen in je opkomen die op de website of hieronder niet beantwoord worden, neem dan alstublieft contact met ons op, zodat wij je vragen alsnog kunnen beantwoorden!

Wat is FoodforCare?

FoodforCare is een unieke voedingsformule. Alle gerechten binnen FoodforCare zijn speciaal ontwikkeld met verse, gezonde ingrediënten en bevatten belangrijke voedingswaarden die voor patiënten belangrijk zijn. Patiënten krijgen gedurende de dag zes kleine gerechtjes geserveerd. Deze gerechtjes worden aangeboden op klantgerichte wijze, waarbij de voedingsassistenten samen met de patiënt een keuze maakt voor het meest geschikte gerechtje. De smaak, geur, voedingswaarde (eiwit, calorieën inname) en portiegrootte zijn afgestemd op de verschillende patiëntengroepen. Daarnaast voldoen de gerechtjes aan de hoogste eisen van voeding, duurzaamheid en kwaliteit.

Waarom FoodforCare?

Binnen FoodforCare is de patiënt partner van het behandelteam. Concept FoodforCare leidt er toe dat er een gesprek plaatsvindt tussen patiënt en voedingsassistent, waarbij gezamenlijk gekozen wordt voor een gerechtje. In 2013 heeft een pilot bij de afdeling Medische Oncologie plaats gevonden. De ervaringen uit die pilot zijn heel positief bevonden. Patiënten gaven aan dat zij zich beter voelden, minder misselijk waren, meer zin in eten hadden en dat hun conditie verbeterde. Daardoor hadden zij bijvoorbeeld minder medicatie tegen misselijkheid nodig. Ook werd eten weer onderwerp van gesprek tussen patiënt en verzorgende.

Wat levert FoodforCare voor de patiënt op?

De gerechten binnen FoodforCare zijn speciaal ontwikkeld met verse, gezonde ingrediënten en bevatten belangrijke voedingswaarden (eiwit, calorie inname) die voor patiënten essentieel zijn. De gerechtjes worden aangeboden op klantgerichte wijze, waarbij voedingsassistenten actief toelichting geven op de ingrediënten. De gerechtjes hebben de juiste smaak, geur en portiegrootte.

Wat zijn de reacties & ervaringen van patiënten?

Tijdens de eerste pilot bij de afdeling Medische Oncologie waren de reacties zeer positief. Patiënten voelden zich in deze eerste pilot beter, waren minder misselijk, hadden meer zin in eten en hun conditie verbeterde. Daardoor hadden zij bijvoorbeeld minder medicatie tegen misselijkheid nodig. Ook werd eten weer onderwerp van gesprek tussen patiënt en verzorgende. Voor de huidige pilot kunnen patiënten, naast mondeling feedback, hun ervaringen schriftelijk met ons delen op een enquêteformulieren. Ook wordt er onderzoek gedaan naar de eiwit- en calorie-inname van patiënten.

Op welke manier wordt er afgestemd wat de patiënt nodig heeft en wat de patiënt krijgt?

Wij betrekken de patiënt om te horen wat zij wensen en wat zij verder nog zouden willen. Alle uitkomsten worden verwerkt in bijvoorbeeld smaak, geur en portiegrootte. Naast de patiënt zijn diëtisten, experts patiënten voeding en medewerkers van Maison van den Boer betrokken bij dit proces.