FOODFORCARE ACADEMY

De inwerktraining is een van de eerste kennismakingsmomenten van een nieuwe collega met FoodforCare. Er wordt uitgelegd welke trainingen de F&B-hostess de komende tijd kan verwachten, de inwerkmap wordt toegelicht, bedrijfskleding wordt gepast en er is een rondleiding in het ziekenhuis.

Het werk van een F&B-hostess bevat dagelijks het gebruik van een digitaal patiëntendossier. Binnen het Radboudumc is Epic het geïntegreerde systeem waarin alle medewerkers gezamenlijk binnen een digitaal patiëntendossier werken. Hierin kan bijvoorbeeld de hoeveelheid vocht en voeding van sommige patiënten geregistreerd worden. Er wordt tijdens de inwerktraining uitgebreid geoefend met het digitale patiëntendossier, welke wordt afgesloten met een toets. Na deze dag is de F&B-hostess klaar om te beginnen met de inwerkdiensten die op de vloer worden gegeven door ervaren collega’s.

Introductietraining

Deze dag is een introductie op het gehele FoodforCare concept en alles wat daar bij hoort. Deze introductie vindt plaats in het hoofdkantoor van FoodforCare in Veghel. Er wordt onder andere stilgestaan bij de stappen die worden uitgevoerd om de gerechten te maken die ’s morgens vers binnen komen bij het ziekenhuis. De ontstaansgeschiedenis van Maison van den Boer, de reden van de oprichting van FoodforCare, een organogram van de collega’s binnen de vestiging en de FoodforCare Academy komen aan bod. Ook is er uitleg over diëten en aangepaste consistentie, het verleiden van patiënten en de reacties van patiënten over het FoodforCare concept. Tot slot mogen een eiwittenquiz, de rondleiding binnen het hoofdkantoor en de uitdaging om het beste gerecht van FoodforCare te bedenken zeker niet ontbreken!

Training ‘voedselveiligheid’ (HACCP)

De training 'voedselveiligheid' is ontwikkeld voor alle medewerkers van FoodforCare. In deze trainingsmodule wordt medewerkers uitgelegd op welke wijze de voedselveiligheid binnen het FoodforCare is verankerd middels hygiënische richtlijnen, werksystematieken en controlemomenten. Tijdens deze training worden kritische processtappen (de zogenaamde CCP’s) besproken en bijbehorende verplichte controles en registraties toegelicht. Bovendien worden medewerkers getraind in algemene gevarenherkenning in relatie tot voedselveiligheid.

Wat levert FoodforCare voor de patiënt op?

De gerechten binnen FoodforCare zijn speciaal ontwikkeld met verse, gezonde ingrediënten en bevatten belangrijke voedingswaarden (eiwit, calorie inname) die voor patiënten essentieel zijn. De gerechtjes worden aangeboden op klantgerichte wijze, waarbij F&B-hostessen actief toelichting geven op de ingrediënten. De gerechtjes hebben de juiste smaak, geur en portiegrootte.

Training ‘Adviseren bij keuzes’

Het is onze missie dat elke patiënt iedere dag recht heeft op lekker eten en drinken dat bijdraagt aan het welbevinden en het herstel aantoonbaar bevordert. De patiënt is partner en beslist welke gerechten hij of zij graag wil eten. Het is voor veel patiënten belangrijk te weten welke gerechten de F&B-hostess hem daarbij kan adviseren.

Deze training is ontwikkeld om de F&B-hostess handvaten te geven bij het adviseren van de meesten patiënten. Op interactieve wijze wordt besproken welke drank en welke gerechten per ronde de meeste eiwitten bevatten, wat de spieropbouw en herstel van de patiënt bevordert. Daarnaast komt aan bod hoe een patiënt geadviseerd kan worden die ondervoed het ziekenhuis binnen komt. Er zijn bijvoorbeeld tips voor het verleiden van een patiënt om weer te starten met eten.

Training ‘Adviseren bij keuzes op basis van Richtlijnen Goede Voeding’

De patiënt is partner en beslist welke gerechten hij of zij graag wil eten. Het is voor patiënten die eten volgens Richtlijnen Goede Voeding, ook belangrijk te weten welke gerechten de F&B-hostess daarbij kan adviseren. Deze training is ontwikkeld om de F&B-hostess handvaten te geven bij het adviseren van patiënten die eten volgens de Richtlijnen Goede Voeding. Dit is vergelijkbaar met eten volgens de schijf van vijf van het voedingscentrum. Er is voor de patiënten keuze genoeg en daarom wordt op interactieve wijze besproken wat allemaal mogelijkheden zijn om de patiënt te adviseren bij een gezonde en gevarieerde levensstijl.

Training ‘Diabetes voor F&B-hostessen’

In het ziekenhuis kunnen patiënten liggen die Diabetes Mellitus type 1 of 2 hebben. In de volksmond wordt deze ziekte ‘suikerziekte’ genoemd. Tijdens deze training wordt uitgelegd wat deze ziekte precies inhoudt, wat de symptomen zijn, welke rol het hormoon insuline heeft en hoe de F&B-hostess deze patiënt tijdens de zes rondes en bij het extraatje kan adviseren met behulp van het koolhydratenoverzicht.

Training ‘Rustig opbouwen’

Speciaal voor patiënten die nuchter zijn geweest voor bijvoorbeeld een OK zijn er licht verteerbare componenten ontwikkeld. Deze patiënten kunnen met behulp van deze componenten weer rustig opbouwen met voeding. Bovendien is de menukaart ‘rustig opbouwen’ ontwikkeld, welke de F&B-hostess faciliteert in het optimaal adviseren van patiënten bij het opbouwen met voeding. Tijdens de training ‘rustig opbouwen’ wordt op interactieve wijze geoefend met de menukaart met behulp van enkele casussen.

Training ‘Aangepaste consistentie’

Speciaal voor patiënten die moeite hebben met bijvoorbeeld het kauwen of slikken van voedsel, zijn er aangepaste consistentie componenten ontwikkeld. Aangepaste consistentie wil zeggen dat de vorm (consistentie) van de voeding gemixt, gemalen of vloeibaar is. Bovendien is de menukaart ‘aangepaste consistentie’ ontwikkeld, welke de F&B-hostess faciliteert in het optimaal adviseren van patiënten met kauw- en slikproblemen. Tijdens de training ‘aangepaste consistentie’ wordt op interactieve wijze geoefend met de menukaart met behulp van enkele casussen.